فیلم مراسم شب های قدر
لوگوی مسجدنت

کد HTML لوگو:

ختم قرآن
جستجو در سایت
آمار
بازدیدکنندگان : 2787317
افراد آنلاین
افراد آنلاین: 92

اعضای سایت
Registered Users: 5662
مسجدنت در تلگرام

در این نوشتار سعی شده به این پرسش که اهل سنت در مورد تولد امام زمان چه نظری دارند پاسخ داده شود؟ وجود روایات فراوان در زمینة­ مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف، و اعتقاد به آمدن منجی در آخرالزمان، به عنوان عقیده­ای مسلّم در میان مسلمانان پذیرفته شده است.و این اعتقاد، اختصاص به شیعه ندارد ـ هر چند که عده ای از اهل سنت، این امر را نمی پذیرند.- ولی عده ای از آن ها،معتقد به ولادت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریفهستند.

ادامه مطلب...

 

دعا ظرفیت شیعیان را در پذیرش آموزه امامت و مهدویت پرورش می‌‎دهد، چنانچه جامعه از دعا لب فرو بسته، فرج امام زمان را به ‌عنوان خواسته خویش مطرح نکند، توفیقی برای اجابت خداوند نسبت به این نیاز بنیادی جامعه نخواهد بود.

هر انقلاب و نهضتی برای رسیدن به اهداف عالی خود، به مقدمات و آمادگی‌هایی نیاز دارد، دعوت و قیام جهانی و فراگیر امام موعود نیز به زمینه‌ها و شرایطی نیاز دارد که بخشی از آن‌ها را افراد جامعه آماده می‌کنند، اقشار گوناگون ملت با تشکیل یک حکومت و انقلاب برخاسته از متن جامعه که بر احیای ارزش‌های فراموش شده مبتنی است و در راستای اهداف و شعار‌های بلند امام عصر حرکت می‌کند، می‌توانند شرایط و زمینه را برای ظهور امام عصر فراهم کنند،‌ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در این باره می‌نویسد:

ادامه مطلب...

 

"وَلَوْ أَنَّ أشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ إِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ"(1)

"اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما، علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.

ادامه مطلب...

 

حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهما السلام در بین سال های 33 تا 35 ه از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان ساز پدر شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید. روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام به روز جوان نامگذاری شده است.

ادامه مطلب...

 

گذری بر اماکن منتسب به امام زمان (ع)

ادامه مطلب...

 

روایات بسیاری درباره یاران امام مهدی(عج) را بیان شده است.اما در باره کمترین گروهی که به امام زمان(عج) کمک می کنندبهد از بیان فتنه هایی که در بین حکومتها ومردم عرب پیش می آید کمترین گروه عربهارا معرفی میکند.

ويل لطغاة العرب من شر قد اقترب قلت کم مع القائم من العرب قال شيء يسير و عن غيبة النعماني انه لايخرج مع القائم من العرب احد.1
واي بر سرکشان عرب از شري که نزديک شده است. راوي مي گويد عرض کردم: از اصحاب حضرت قائم چند نفر عرب هستند؟ فرمودند: ناچيز (بسيار کم). اما «غيبت نعماني» مي گويد از عرب در خدمت حضرت قائم کسي نيست.(منظور اصحاب خاص هستند).
برگشت عرب به جاهليت قبل از اسلام در آخر الزمان
منعت العراق قفيزها ودرهمها ، ومنعت الشام مدها ودينارها ، ومنعت مصر إردبها ، ودينارها وعدتم من حيث بدأتم ، وعدتم من حيث بدأتم ، وعدتم من حيث بدأتم 2
سهيل ، از پدرش ، از ابو هريره از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل مي كند كه آن حضرت فرمود : عراق از پيمانه و درهمش ، و شام از پيمانه ودينارش ، و مصر از پيمانه ودينارش محروم ميشود ، ( تحريم اقتصادي مي شوند ) وبرميگرديد از همانجايي كه شروع كرديد وبرمي گرديد از همانجايي كه شروع كرديد وبرمي گرديد از همانجايي كه شروع كرديد.

 

نهى از تشكيك

قال مولانا الامام المهدي-عجل الله تعالي فرجه الشريف- :
(لا عُذْرَ لاََحَد مِنْ مَوالينا في التَّشْكيكِ فيما يؤَدّيهِ عَنّا ثِقاتُنا)[1]
در تشكيك نسبت به رواياتى كه موثّقان از ما براى شما نقل مى كنند، احدى از شيعيان ما عذرى ندارند.

شرح

اين عبارت قسمتى از توقيعى است كه از سوى حضرت به "قاسم بن علا " درباره ى "احمد بن هلال عبرتايى " و دورى از او صادر شده است.
فقهاى عظام، در كتاب هاى استدلالى اصول، براى حجّيت خبر ثقه، به اين روايت تمسك كرده اند; زيرا در واقع، حضرت در اين روايت، به متابعت و قبول روايات كسانى امر كرده است كه مورد وثوق اند و سنّت اهل بيت(عليهم السلام) را نقل مى كنند.
مفاد حديث، آن است كه، كسى حقّ ندارد در رواياتى كه اصحاب مورد وثوق از اهل بيت(عليهم السلام) نقل كرده اند، تشكيك كند و به آن ها ترتيب اثر ندهد، مگر در صورتى كه علم به خطاى آن داشته، يا مفاد خبر، مخالف با كتاب و يا سنّت قطعى يا عقل سليم باشد; زيرا اين ثقات از اصحاب اند كه واسطه ى نشر معارف اهل بيت(عليهم السلام) هستند و تشكيك در روايات آنان سبب مى شود كه چيزى از معارف اهل بيت(عليهم السلام) به دست ما نرسد.
شايان ذكر است كه وثاقت درجاتى دارد كه بعضى از مراتب آن، ملازم با عدالت، بلكه فوق عدالت است. تعبيرى كه امام حسين(عليه السلام) براى حضرت مسلم بن عقيل در نامه ى خود به اهل كوفه بيان داشته اند، مرتبه ى فوق عدالت را مى رساند; آن سخن چنين است:
من، به سوى شما، برادر و پسر عمو و مورد وثوق از خاندانم، مسلم بن عقيل را مى فرستم.[2]

ادامه مطلب...